Summa sidvisningar

fredag 26 januari 2018

I valtider

Som jag skrev häromsistens så har jag redan röstat i det stundande presidentvalet. Jag har alltid röstat i val, för jag vill vara med och påverka i samhället. Jag tycker det är en viktig sak och en plikt som finländsk medborgare. Så t.o.m någon gång då jag varit inlagd på sjukhus i valtider, så har jag röstat från sjukhussängen.

Tyvärr är det inte alltid så lätt för en person med funktionsnedsättning att rösta. Jag läste nyss en artikel i Vasabladets nätbilaga om att man gjort oanmälda inspektioner i lokaler där man kan förhandsrösta och kommit på flera brister vad gäller bl.a tillgängligheten. En brist som omnämns att det inte fanns valbås som var tillgängliga för bl.a rullstolsburna, vilket innebär att valhemligheten äventyrades.

En stilla undran, varför ska inte vi funktionshindrade få utföra vår "plikt" som alla andra invånare som är myndiga, får göra? Och hur var det med det låga valdeltagandet som det skrivs och nämns om lite här och där? Inte konstigt att det är lågt, då inte alla har möjlighet att bidra med sin röst.

Här kan ni läsa artikeln: Vallokaler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar